…. loopt je toetsenbord van over!
Deze zomer maakte mijn jongste dochter van acht een tekening. ‘Zo mama’, zei ze, ‘dit is een knuffel en hij heet Ziep en ik ga aan oma vragen of we die gaan maken.’
En zo togen oma en kleinkind naar de stoffenwinkel en zochten samen stofjes en garen uit. Oma volgde nauwgezet alle instructies van kleinkindlief en liet haar zelfs waar mogelijk de naaimachine bedienen. De gelukzalige uitdrukking op het gezicht van mijn dochter toen ze, met haar zelfgemaakte knuffel, thuiskwam is met geen toetsenbord te beschrijven!
Natuurlijk moest Ziep mee naar school. Haar klasgenootjes waren diep onder de indruk en allemaal verzot op die gave knuffel! Maar het compliment van de juf was voor haar goud waard.
Want weet je, ze vindt het niet altijd even makkelijk op school. Het lezen gaat haar moeilijk af en die stomme AVI leesboekjes (haar woorden) en die stomme stopwatch (mijn woorden) maken het er voor haar niet makkelijker op. Mijn creatieve, vindingrijke, sociaal vaardige spring-in-het-veld vindt zichzelf dom, omdat de andere kinderen in de klas verder zijn met lezen!
De creatie van Ziep had haar zelfvertrouwen een enorme boost gegeven. Zou het mogelijk zijn om andere kinderen ook dat gevoel mee te kunnen geven? Kinderen als mijn dochter? Kinderen die makkelijk vriendjes maken, creatief zijn, graag spelen (en de gekste dingen verzinnen), school niet makkelijk vinden, maar wel ontzettend slim zijn?!
Ondertussen probeer ik samen met mijn dochter zo vaak mogelijk te lezen. We hebben een manier gevonden waarbij ze wel woordbeelden kan opslaan en haar lezen gaat vooruit.
zZiep begon in de tussentijd steeds meer een eigen leven te krijgen (eigenwijs als zZiep is, zette zZiep een kleine ‘z’ voor zijn naam). zZiep begon steeds meer symbool te staan voor kinderen als mijn dochter. En zo ontstond www.zziep.nl.
Wij willen kinderen als zZiep laten zien dat ze niet alleen zijn. Dat er heel veel kinderen zijn als zZiep. En dat er dus heel veel kinderen niet dom zijn, maar een andere leermethode nodig hebben die wel voor hen werkt.
Het gaat hier niet om een kleine groepje uitzondering. Het gaat om een hele grote groep kinderen waar in het huidige onderwijs te weinig rekening mee wordt gehouden. Gelukkig heeft mijn dochter een juf, die open staat voor deze andere maar oh zo eenvoudige aanpak. Maar wat als jouw kind dat niet heeft?
Wij willen met zZiep deze groep een platform bieden. Een platform, dat deze groep kinderen op de kaart gaat zetten bij het onderwijs, de politiek en het bedrijfsleven. zZiep wordt een factor van belang en zal voor aanpassingen in het onderwijs gaan zorgen, zodat deze kinderen wel tot hun recht zullen komen!
Nieuwsgierig? Kijk ook eens op ouders.zziep.nl.
Even terug naar de knuffel. Haar Ziep is onwetend over wat ie allemaal teweeg heeft gebracht.
En ik? Ik houd mijn hart vast, want voor je het weet staat dochterlief weer met een tekening voor mijn neus. ‘Kijk mam, dit is …’!
…. loopt je toetsenbord van over!
Deze zomer maakte mijn jongste dochter van acht een tekening. ‘Zo mama’, zei ze, ‘dit is een knuffel en hij heet Ziep en ik ga aan oma vragen of we die gaan maken.’
En zo togen oma en kleinkind naar de stoffenwinkel en zochten samen stofjes en garen uit. Oma volgde nauwgezet alle instructies van kleinkindlief en liet haar zelfs waar mogelijk de naaimachine bedienen. De gelukzalige uitdrukking op het gezicht van mijn dochter toen ze, met haar zelfgemaakte knuffel, thuiskwam is met geen toetsenbord te beschrijven!
« VORIGE   VOLGENDE »